Cikkek, prédikációk
Letöltéshez
kérjük, hogy kattintson a dokumentum ikonra
Az
ékes kapu koldusa
Tamás,
a kételkedő
Taníts
minket!
Mk
10, 13-16.
Erőd felett való út
Mit
szeretnétek?
Mt
9, 27-38
Az
önmagával meghasonlott ország
Korábbi cikkek, prédikációk
Jó
kovász vagy rossz kovász?
Mt
16, 1-12
Mt
13, 33; Mt 16, 11-12
"Hasonló
a mennyek országa a kovászhoz, amelyet fog az asszony,
belekever három mérce lisztbe, amíg végül az egész
megkel."
"Miért
nem értitek meg, hogy én nem kenyérről beszéltem nektek?!
Őrizkedjetek a farizeusok és szadduceusok kovászától.
Ekkor értették meg, hogy nem azt mondta, hogy a kenyér
kovászától óvakodjanak, hanem a farizeusok és szadduceusok
tanításától."
Kedves
Testvéreim!
Mindenekelőtt
a kovász fogalmát tisztázzuk, hátha valaki nem érti,
nem találkozott még vele, itt most főleg a gyerekekre
gondolok. A háziasszonyi gyakorlatból ismerős az élesztő,
amiből a szakácskönyv utasítása szerint kovászt kell
készíteni, langyos tejben, vagy langyos vízben parányi
cukorral fel kell futtatni, s ezt a lisztbe belekeverni
a többi hozzávalóval, és ebből készül a kelt tészta,
mint a kenyér, a kalács, a sütemények egy része. Kicsi
tésztát akár háromszorosára, négyszeresére tud növelni,
és szép látvány, amikor a meleg helyen kel a tészta,
és a konyharuha, amivel a tálat letakartuk, elkezd
emelkedni, és mintha egy labda lenne a tálban, olyan.
Jézus
a kovász példáját kétszer idézi, két, egymással ellentétes
irányt mutat be vele. Az egyik pozitív irány, a másik
a negatív. Először arról beszél, a 13. fejezetben,
hogy olyan a mennyek országa, mint a kovász, vagyis
egészen kicsi kezdetből nagy kiteljesedés lesz, az
Isten országa, a mennyek országa itt van, jelen van,
és kicsi a kezdet, de ha valaki ezt a kis kezdetet
befogadja, beengedi az életébe, akkor átalakít mindent,
újjáformál, kifejti a hatását. És ha valaki átalakult
élettel rendelkezik, kovász-élettel, akkor a lisztbe
belekeverve, vagyis környezetébe belekerülve megkeleszti
az egész tésztát, a környezet is megváltozik az kovászéletű
embereknek. Ez a pozitív irány. A negatív irány pedig
egy konkrét csoportra vonatkoztatva szerepel. A farizeusok
és szadduceusok pártja, akik éppen az előbb akadékoskodtak
ott Jézus körül. Kísérteni akarták Őt, ezt olvassuk
róluk. Mennyei jelet kértek, pedig Jézus már a jelek
sokaságát adta, messiási jelek kísérték munkáját,
s ezek az emberek vakok és süketek, hogy befogadják
a mennyek országát. Milyen az ő kovászuk? Rossz, amelyik
negatív irányba, de ugyanúgy sokszorozódva hat, mint
az előbb említett pozitív irány. Folytatva a gondolatot.
A tészta, ami ezzel a kovásszal készül, rossz ízű,
ehetetlen….
Kezdjük
talán ezzel a rossz kovásszal. Bár itt a farizeusok
és szadduceusok tanításáról és lelkületéről van szó,
most mégis egy kicsit tágabb ölelésben nézzük meg,
hogy milyen is lehet a rossz kovász. Néhány példát
hadd soroljak.
a./ Milyen az, amikor belekerül egy rossz gondolat,
vagy rossz érzés az ember szívébe?
Például
a félelem. Először csak egy rossz érzés. Ami azonban
egyre fokozódik. Lehet a lakásban egyedül. Csak egy
rossz feltevéssel indul…Mondjuk megfogan a gondolat,
főleg egy bűnügyi film nézése közben, hogy valaki
áll az ajtóm előtt. És elmehet addig, hogy eluralja
az egész embert. Marokba szorítja a félelem a szívet.
De valaki inkább azt a formáját tapasztalta a félelemnek,
amikor egy betegség kapcsán valami kiderült. Szövettanra
küldtek egy kis szövetet. Az első csak egy rossz érzés,
egy bizonytalanság, ijedelem. Aztán hazamegy a kórházból
a beteg, és elkezdi továbbfűzni. Néhány nap múlva
már a félelem átjárta az egész életét, már a halálát
látja maga előtt. Milyen lassan is telik az idő, amíg
a vizsgálat eredménye kiderül! De bekerülhet az ember
szívébe másfajta rossz gondolat is. Mondjuk a féltékenység.
Szokták mondani: a zöld szörny. Először csak gyanakvással
kezdődik. Aztán napról napra egyre rosszabb. Tudjuk,
hogy a féltékenység mit tehet mondjuk egy házasságban.
Valaki elmondta, hogy nem ismer magára, ez már nem
ő, azt vette észre, hogy a házastársa zsebeiben kutat,
aztán az ajtó mellett hallgatózik, hogy mit mond a
telefonba. Amikor eluralja valaki életét a féltékenység,
kifordítja az embert. De ugyanígy az irigység, erre
azt mondja a népnyelv, hogy sárga irigység. Egészen
elégedett emberből válik szinte beteg, betegesen irigy
emberré valaki, aki véletlenül találkozik egy volt
osztálytársával, és kiderül, hogy milyen szuper körülmények
között él, micsoda háza van, és milyen autója! Milyen
karriert futott be. Pedig nem volt tehetségesebb,
mint én, sőt én jobb tanuló voltam, vagy nekem jobb
ötleteim voltak. Ő vitte valamire, én nem. És eluralja
az ember életét az irigység, és boldogtalanná lesz,
az azelőtt elégedett, boldog ember. Ugyanilyen munkát
végezhet el a harag. Egy rossz nézésből, egy rossz
szóból ered, és kifejlődik, gyűlöletté válik. Hogyan
válik a gyűl-ölet öléssé, a gondolat megjelenik: egy
kanál vízben meg tudnám fojtani…S van akinél ez kivitelezésre
kerül, van, akinél csak a szívben mard, és ott öl.
( a bűnben kín van, s gyűlölet, mi mást mást minket
öl)Sorolhatnánk még napestig. Ugye egy kis kovász,
csak egy rossz gondolat, és átjárja az egész életet,
akár átformálja, kifordítja az egész személyiséget.
(Gal 5, 19: a test cselekedetei címén sorolja)
b./
Milyen az, amikor a rossz kovász bekerül egy közösség
életébe?
Egy
jónak mondható osztály kap egy vagy két bukott gyereket,
akiknek magatartási zavarai vannak. A pedagógusok
talán megerősítik, hogy egy-két gyerek igen hamar
át tudja alakítani az egész osztály légkörét. Amúgy
jó tanuló, csendes gyerekek csapódnak a rossz magatartásúhoz,
és egészen megváltoznak. Öt jó tanuló, eminens diák
soha nem tudja az egész osztályt jó irányba vinni,
de két rossz, deviáns, hangadó személy az egész légkört
megváltoztatja. Aztán egy munkahelyre bekerül egy
intrikus, gunyoros, hangadó ember. Hetek alatt összekuszálja
a munkahelyi közösséget. A légkört rontja meg.
Egy
rossz gondolat bekerülhet egy család életébe, rokonok
közé, de bekerülhet egy intrikus gondolat, vagy a
békétlenség kovásza egy gyülekezet életébe. Megkeleszti
a tésztát. Egy rossz példa, vagy egy rossz nyilatkozat
egyházközi kapcsolatokat tehet tönkre. Vagy akár népek
között egy meggondolatlan nyilatkozat, vagy néhány
gúnyrajz, parányi kezdet, egy kicsi provokáló szándék,
és látjuk milyen hatása van!
Milyen
az, amikor egy nép, egy nemzet életébe belekerül egy
torz gondolat? Emlékezzünk csak a 2004. december 5-i
népszavazást megelőző időkre. Egy kis kovász mennyi
indulatot, ellenséges érzületet, riadalmat tud okozni,
és embereket fordít ki önmagukból. Hogy egy nép tagjai
saját fajtájuktól féljenek…Amikor egy nemzet életébe
bekerül egy téves gondolat…és jaj a vezetőknek, akik
a konkolyt hintik! Akik a negatív kovászt beleteszik
a tésztába…Mekkora felelősség megrontani, morálisan
mélyre süllyeszteni egy nemzetet, téves ideológiával,
Istent tagadó, embert és Istent nem ismerő morállal,
pénzimádattal megkeleszteni…Ehetetlenné válik a tészta!
És keserű lesz mindannyiunk szája íze, minthogy mára
már az.
Jól
vigyázzunk, mire hallgatunk, hova nézünk, kire nézünk.
Jézus mondja a farizeusok és szadduceusok kovászára:
Vigyázzatok és őrizkedjetek tőle! Mert ők a vallási
élet és társadalmi élet fő irányvonalának képviselői
voltak, ők voltak a főideológusok…Most nincs idő kitérni
arra, hogy kik is voltak ők, de a farizeusok eleve
a nevükben hordozták. Elkülönülők…Mindkét társasággal
találkozunk egy néhányszor az evangéliumokban: mindig
ott leselkednek a háttérben, vannak köztük is nézeteltérések,
de most szövetséges társak lettek, a szerintük jó
ügy érdekében… és ellenséges indulattal követik Jézus
minden lépését…hol tudnák megfogni, mikor csaphatnak
le rá…. Nekik semmi se szent! Saját vallási életük
szűkös, törvényeskedő sablonjába akarják beszorítani,
bepasszírozni Jézust, és majd, ha olyan lesz, amilyenek
ők, akkor talán elfogadják, de még ez se biztos. Jézus
kemény szavakkal lép föl ellenük, negatív kovásznak
mondja őket, és jónak látja figyelmeztetni a tanítványokat,
hogy óvakodjanak az ő kovászuktól, attól a lelkülettől,
amelyik fertőz, és a közösséget is megronthatja.
De
most hadd beszéljek a továbbiakban a jó kovászról
a./ Milyen az, amikor egy ember életébe, szívébe belekerül
a jó kovász? Mondjuk, hogy Isten országának jó kovásza?
Isten megérinti az emberi lelket, meghall valaki egy
igét, egy igehirdetést, vagy történik egy esemény
az életében, Isten elvégzi a maga magvetését, és elindul
valami, egészen kicsi kezdet, és nagy kiteljesedés
felé halad. Ő maga is érzi, hogy más emberré lett.
De a környezete kezdi mérni: mintha kicserélték volna…a
haragos, morózus ember meglágyul, kedves lesz, az
elégedetlen és az azelőtt mindig panaszkodó jókedvű.
És aki azelőtt nem tudott adni, vagy nem jó szívvel
tette, lám jókedvvel ad. Milyen az, amikor egy ember
életében elindul egy ilyen jó folyamat? Amikor valaki
először megérzi az ajándékozás jó ízét, ez a gyerekkorra
tehető jó esetben. Amikor a kis gyerek először dugdossa
az általa készített vagy vásárolt ajándékot. Mekkora
öröm van benne! Eddig azt hitte, hogy a legjobb kapni,
és rá kellett jönnie, jobb adni. Amikor valaki először
talál rá a megbocsátani tudás érzésére: milyen nagyszerű
föloldozni, bocsánatot adni! Pici érzés, de az egész
embert átjárja. Milyen kicsi kezdet egy jó szó! Egy
ölelés, egy bíztatás, egy elengedés! A saját magunk
igazának az elengedése…Egy másik embernek az elismerése.
Milyen parányi dolog, de annak az embernek mit jelent!
Sziklákat tud törni, és jéghegyeket tud olvasztani
minden szeretetteljes gesztus. Valaki rátalál az igazgyöngyre,
vagy a szántóföldben elrejtett kincsre! Isten szeretetére!
Isten országára! Minden kincsnél és gazdagságnál többet
jelent. Hogy megváltoztatja az életét! Minden jó kezdemény
mögött ott mosolyog Isten. És ránk mosolyog.
b.
/Milyen az, amikor a jó bekerül a közösség életébe?
Mondjuk, hogy egy ilyen kis váltóátállítás egy ember
életében, egy ilyen kis változás a család életében
kovászként tud keleszteni, ragályos lesz a jó, az
egész család atmoszféráját meg tudja fordítani ha
egy anya vagy egy apa a helyére kerül. Értékek kerülnek
a helyükre. Kedves Testvérem! A te életed mennyire
vált kovásszá a családodban? Jelent az valamit otthon,
hogy te keresztyénné lettél? Jó kovász az életed?
Otthon, a munkahelyeden? Megbízható munkaerő vagy,
vagy magasról megveted a munkatársaidat, akik hitetlenek?
Hogy milyen kovász vagy, ezt a körülötted élők mondják
majd meg.
A
közösségben, a nagyobb közösségekben is igaz, hogy
egy kicsi jó kezdet milyen naggyá nőhet, és fordíthat
meg eseményeket. Kell, hogy higgyünk ebben, hogy az
Isten által az emberi lélekbe plántált jó kezdemény
egy nagyobb közösség életét is jóra viheti. Merjünk
abban hinni, hogy az óbudai gyülekezetben is lesz
békesség és előrehaladás. Merjünk hinni abban, hogy
jó kizengése is lehet a mi közösségi életünknek, hogy
másokat is vonzhat, és akár egy példa értékű gyülekezetté
is válhatunk, adott környezetünkben megkeleszthetjük
a tésztát…Merjük hinni, hogy népünk életében is elindult
már valami Isten által adott jó, egy korrekciós, vagy
rehabilitáló folyamat, ami már egészen kiszéledesett,
és emberek tízezreit, százezreit köti össze. Merjünk
hinni abban, hogy ha az arányok, a számok, a közvélemény-kutatások
nem mutatnak semmi jót, akkor is fordulhat jóra még
a rossz is! Istennek lehet terve ezzel a nemzettel
is! Csak jól vigyázzunk, mire hallgatunk, mit engedünk
be az életünkbe. A reménytelenséget vagy a reményt?
A szeretetet, vagy a gyűlöletet? A pozitív kovászt,
vagy a negatív kovászt? Mit is mond Jakab apostol?
„Minden
jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről,
a világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás,
sem fénynek és árnyéknak változása.” Minden jó kezdet
Tőle jön, és juthat nagy kiteljesedésre. Bárhol legyünk
is a hitben, a Krisztuskövetésben, fogadjuk be ma
az Ő általa kínált jó kovászt az életünkbe, hogy az
az Általa adott kis kezdemény kiteljesedhessen mások
javára, és az Ő dicsőségére. Így éljünk ma az Úrvacsorával,
higgyük el, hogy ahogy az a falat kenyér és korty
bor testünk részévé válik, úgy válhat az Ő értünk
hozott áldozata a mi lelkünk, életünk részévé, és
az Ő szeretete megváltoztathat szándékokat, akaratokat,
életeket, közösségeket. Így legyen! Ámen
Köszönjük
Urunk, hogy Te nem azt kérted az Atyától a tanítványokra
nézve, hogy vegye ki őket ebből a világból, hanem
hogy őrizze meg őket a gonosztól. Urunk, mi, akik
ebben a világban élünk nagyon sok rossz hatástól,
negatív kovásztól kísértve és szenvedve, hadd kérjük,
hogy őrizz meg minket is a gonosztól! Legyen áldott
a Neved, hogy ma az Úrvacsorai közösségben is emlékeztetsz
arra, hogy Hozzád tartozunk, és hogy egymáshoz is
tartozunk. Tudjuk, hogy az életünket ma is meg akarod
újítani, jobb minőségűvé akarod tenni. Meghallottuk
szavad, és előtted vagyunk érdemtelenül és gyengén,
érezzük, hogy a környezetünkben túl kicsi a hitünk
hatásfoka, érezzük, hogy amire rendeltél, azt nem
tudjuk maradéktalanul betölteni. Ezért kérjük a Te
bocsánatodat, és megújító kegyelmedet. Add, hogy az
Úrvacsorában megerősödve hadd lehessünk jó kovászok,
jobb kovászok, mint eddig. Szentlelkedet küldd el
hozzánk, és tölts be minket a Te szereteteddel! Urunk
Jézus légy velünk! Könyörgünk hozzád a betegség terhét
hordozókért. Könyörgünk hozzád a gyászolókért és szomorú
szívűekért, vigaszoddal Te magad gyógyítsd őket. Hisszük,
hogy ezt megteheted. Irgalmazz a sokféle feszültségben
élő népünkön, nemzetünkön. Hadd lássák meg minél többen
a hozzád vezető utat, hogy aztán az egymáshoz vezető
utat is megtalálhassák. Eléd visszük a békétlen világot.
Urunk Jézus! Könyörülj rajtunk! Ámen.
|